SPOEDLIJN  06 1035 1427

info@verloskundigenpraktijkvechtdal.nl

Ontspannen en pijnbestrijding tijdens de bevalling

Een paar feiten over weeën en baringspijn

De pijn komt in golven

Baringspijn wordt veroorzaakt door weeën. Een wee is een samentrekking van de baarmoederspier. Je kunt zo’n wee vergelijken met een golf die aanspoelt op het strand. In het begin voel je de pijngolf aan komen rollen. Net voor de golf omslaat, is de pijn het hevigst. Daarna trekt de golf terug en voel je de pijn weer minder worden. Tussen de weeën door is er rust in je buik en/of rug. Aan het begin van je bevalling zit er meer tijd tussen de weeën. Dan doen ze ook nog niet zo veel pijn en zijn ze wisselend. Na een tijdje worden de pauzes tussen de weeën korter. De weeën worden dan krachtiger en doen meer pijn. Tot slot krijg je persweeën, die vooral vlak voor de geboorte pijnlijk kunnen zijn. Zodra je kindje geboren is, houden de weeën op en stopt de pijn. Je hebt alleen nog een paar lichte krampen om de placenta los te maken.

Je lichaam maakt pijnstillers aan

Baringspijn is bijzonder: je hebt die pijn alleen als je bevalt. Wist je dat je lichaam meteen reageert op de pijn door zelf pijnstillers aan te maken? Dat zijn de zogeheten endorfines. De endorfine zorgt ervoor dat je minder pijn voelt. Veel vrouwen raken daardoor in de loop van de bevalling wat in zichzelf gekeerd.

Omgaan met pijn

Iedere bevalling is uniek. De ene vrouw ervaart pijn anders dan de ander. Maar bevallen doet pijn, daar kan niemand omheen. Hoeveel pijn jij zult hebben, kan niemand voorspellen. Hoeveel bevallingspijn je ervaart heeft ook niets te maken met een lage of hoge pijngrens. Het heeft wel te maken met je pijn tolerantie. Deze verschilt per mens, per bevalling en zelfs per moment. Na een goede nachtrust kan je tollerantie voor baringspijn wel veel groter zijn dan daarvoor.

Als je angstig of gespannen bent wordt de aanmaak van  endorfines belemmert. Daarom is het belangrijk zo ontspannen en comfortabel mogelijk te zijn tijdens je bevalling. Er zijn verschillende dingen die je zelf kan doen om met de pijn om te gaan en je zo ontspannen en comfortabel mogelijk te voelen. Meer informatie vind je hier.

ONTSPANNEN TIJDENS DE BEVALLING

Zoek afleiding

In het begin van de bevalling zijn de weeën meestal nog goed te verdragen. Let daarom tijdens de eerste weeën nog niet teveel op de pijn. Ons advies is om zo lang mogelijk gewoon door te gaan met waar je mee bezig bent, dus afleiding te zoeken.

Probeer te ontspannen

Het is natuurlijk spannend om te bevallen. Probeer je echter niet te veel over te geven aan die gevoelens, want dat maakt je gespannen. Door die spanning heb je meer last van de pijn en kunnen de weeën minder goed doorzetten.

Rust uit tussen de weeën

Na iedere wee heb je steeds even pauze. Gebruik die momenten om te ontspannen en je voor te bereiden op de volgende wee. Laat alle spanning die in je lijf zit los en probeer rustig adem te halen dan voel je de pijn minder. Je moet je als het ware “opladen” voor de volgende wee

IEDERE WEE IS EEN STAPJE DICHTER BIJ DE ONTMOETING MET JE KINDJE

Het opvangen van de weeën is niet eenvoudig maar denk positief! Geloof erin dat je dit aankunt. Er zullen misschien momenten komen dat de pijn zo overweldigend is dat je denkt dat je het niet meer aankunt. Wij zullen je daarin ondersteunen maar ook je partner kan hierin een goede rol vervullen. Denk bij elke wee dat je weer dichter bij het einde bent gekomen. Tel af in plaats van op. Denk aan het moment na de bevalling: als jij je baby vasthoudt!

CONCENTREER OP JE ADEMHALING

Als je het ritme van je ademhaling volgt, ben je minder gericht op de pijn. Dat helpt je te ontspannen en kun je de weeën beter opvangen. Blijf dus rustig doorademen.

ZORG DAT JE HET LEKKER WARM HEBT

“Koude vrouwen bevallen niet goed!” Dit is een gezegde maar ook echt waar. Warmte helpt om te ontspannen. Zorg er dus voor dat de temperatuur in de kamer aangenaam is. Doe warme kleren aan die gemakkelijk zitten, en denk aan lekkere dikke sokken. Als je ligt, kun je warmwaterzakken bij je buik en rug leggen. Veel vrouwen vinden het lekker om onder de douche te zitten, met een warme straal water uit de douchekop op hun buik of rug gericht.

VORMEN VAN NIET MEDICAMENTEUZE PIJNBESTRIJDING:

Geboorte TENS

Geboorte TENS apparaten zijn speciaal geschikt voor pijnverlichting bij de bevalling. De aanmaak van natuurlijke endorfine wordt gestimuleerd. Meer informatie vind je op de website van Geboorte TENS.

Acupunctuur of acupressuur

In dit geval moet je ruim voor je bevalling iemand bereidt vinden dit bij jou toe te passen. Meer informatie volgt.

MEDICAMENTEUZE PIJNBESTRIJDING

Bij een bevalling die niet vlot en soepel verloopt kan medicamenteuze pijnstilling een prima middel zijn om de bevalling toch tot een goed einde te brengen. Alle vormen van pijnstilling kunnen effect hebben op jou of je kindje en wordt daarom alleen gegeven onder bewaking in het ziekenhuis. Er zullen extra controles worden verricht. Dit betekent dat we je zullen overdragen aan de verloskundige/gynaecoloog van het ziekenhuis. Zei zullen de verantwoordelijkheid van de bevalling overnemen.

Vormen van medicamenteuze pijnstilling die in het Röpcke-Zweers ziekenhuis toegepast worden zijn:

• Remifentanyl pompje
  • Epiduraal (ruggenprik)

Meer informatie over medicamenteuze pijnbestrijding, lees je hier.